سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۱

صنعت بازی و سرگرمی؛

بازی با «کووید ۱۹» توسط بازی‌ساز ایرانی

ویروس کرونا

سینماپرس: بازار بازی ایران به زودی شاهد حضور بازی اندرویدی جدید و ایرانی «کووید ۱۹» خواهد بود؛ اتفاقی که برای صنعت نوپای بازی در ایران اتفاقی مهم و قابل توجه محسوب می‌شود. گفته شده این بازی هفته آینده روانه بازار خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، در حالی که فرهنگ و به تبع آن صنایع فرهنگی اعم از سینما، تئاتر، ادبیات متاثر از شیوع کرونا شده و تعطیلی و رخوت برای این صنف سایه انداخته و هیچ تولید فرهنگی مختص این فضا مشاهده نمی‌شود یک بازی‌ساز باسابقه تصمیم گرفته از تهدید کرونا، یک فرصت خلق کرده و بازی‌ای در این زمینه طراحی کند.
 
بازی با کووید ۱۹
در بازی، «کووید ۱۹»  بازیکنان را در نقش ویروس کرونا با هدف مبتلا ‌کردن انسان‌ها فرو می‌برد. این ویروس سبزرنگ خوشحال و خندان، با درک زنجیره ارتباط انسان‌ها با یکدیگر همه را آلوده می‌کند و سد راهش فقط و فقط افرادی‌ هستند که فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند یا ماسک می‌زنند. در این بازی جدی آموزشی، کاربر می‌تواند طی یک بازی شاد و سرگرم‌کننده، آموزش‌هایی برای قطع زنجیره انتقال کرونا کسب کند. بازی «کووید ۱۹»  این روزها ۵۰ درصد مراحل توسعه را سپری کرده و طراح و سازنده آن در تلاش است که تا هفته دیگر این بازی آماده انتشار شود. بازی در ایران توسط استودیو «گونای» منتشر می‌شود و برای انتشار در بازارهای جهانی با ناشرهای مختلف بین‌المللی موضوع مطرح شده است. به گفته کیوان ملک‌محمدی استقبال اولیه از انتشار جهانی این بازی صورت گرفته و ممکن است با بررسی شرایط مختلف، از دو راه انتشار بازی توسط ناشر یا انتشار به صورت مستقل، یکی انتخاب شود.
 
نحوه طراحی بازی
کیوان ملک‌محمدی، مدیر و موسس استودیو «گونای» که این بازی را طراحی کرده است، درباره بازی جدیدش می‌گوید: فکر طراحی بازی کووید ۱۹ و سناریو و گیم‌پلی آن از حدود یک ماه پیش در ذهنم کلید خورد و اما حجم زیاد کارهای استودیو گونای به خصوص در ایام شیوع ویروس کرونا، فرصتی برای تولید آن برایش نمی‌گذاشت، ولی این فرصت سرانجام پیدا شد؛ آنجا که نگرانی از ابتلا و شیوع کرونا عملا همه را خانه‌نشین کرد و در قرنطینه خانگی فرو برد. فرصت پیش‌آمده، بهترین زمان بود تا استارت طراحی و تولید بازی کووید ۱۹ را بزنم.
وی می‌گوید: باوجود گذشت هفته‌ها از شیوع ویروس کرونا هنوز هم خیلی‌ها تصور کاملی از زنجیره انتقال این ویروس ندارند و مثلا فکر می‌کنند اگر با دوستان یا اقوام نزدیک رفت‌وآمد کنند، امکان ابتلا به این ویروس برایشان وجود ندارد. بسیاری نیز هنوز از تاثیر مهم خودشان در شکستن زنجیره انتقال مطلع نیستند. ایده اولیه تولید این بازی از همین‌جا شروع شد؛ نکته مهم این بود که ما بتوانیم در قالب یک سرگرمی شاداب، تصویر واضحی از زنجیره انتقال و نحوه شکستن آن در ذهن مخاطب ایجاد کنیم. همه ما طی چند هفته گذشته بارها و بارها از طریق فضاهای رسانه‌ای مختلف در معرض اخبار و اطلاعات آموزشی و بهداشتی در خصوص ویروس کرونا و راه‌های پیشگیری از شیوع آن قرار گرفته‌ایم اما هنوز هستند کسانی که توجهی به این اطلاعات آموزشی و بهداشتی ندارند و می‌توانند راهی برای شیوع بیشتر این بیماری در جامعه و سخت ‌شدن مسیر قطع زنجیره ابتلا باشند. ملک‌محمدی در طراحی این بازی به این نکته یعنی عدم‌تاثیرگذاری هشدارهای بهداشتی در خصوص ویروس کرونا در میان بعضی از مردم به دلیل تکرار زیاد آن، توجه داشته و طراحی و تولید بازی کووید ۱۹ را براساس این ایده شکل داده است: ایده دیگر بازی این بود که بازیکن، بازی را نه از زاویه انسان‌ها بلکه در نقش ویروس انجام دهد. وقتی بازیکن خودش در نقش ویروس سعی برای مبتلا ‌کردن انسان‌ها کند، کاملا متوجه زنجیره ارتباط انسان‌ها می‌شود و در جاهایی که با مساله رعایت فاصله اجتماعی یا استفاده از ماسک، مواجه می‌شود، به صورت کاملا ملموس تاثیر فاصله و استفاده از ماسک را در جلوگیری از شیوع بیماری می‌بیند و متوجه می‌شود که چطور یک نفر می‌تواند باعث شکسته ‌شدن زنجیره انتقال و جلوگیری از سرایت بیماری به صدها نفر شود. در این بازی علاوه بر رعایت جنبه‌های سرگرمی، وجه آموزشی آن نیز مورد توجه قرار داشته است. مدیر و موسس استودیو «گونای» درباره آن می‌گوید: تمرکز خاصی روی برنامه‌نویسی نحوه حرکت ویروس داشتیم تا حس حرکت و جذب ‌شدن به کاراکترها را با استفاده از تکنیک استریچ و اسکواش انیمیشن‌سازی به صورت بهتری ارائه دهد. در شروع بازی و بعد از هر باخت، پیامی آموزنده برای یادآوری برخی نکات بهداشتی و آماری به کاربران ارائه می‌شود تا علاوه بر موضوعی که گیم‌پلی در بطن خود دارد، به غنای آموزشی بازی هم اضافه شود.
 
چه کسانی حمایت ‌کردند؟
در این شرایط که همه صنایع تحت تاثیر رکود کرونا هستند، مهم است چه کسانی از این پروژه خودجوش حمایت کرده‌اند. ملک‌محمدی در این‌باره می‌گوید: به دنبال سوال چند نفر از دوستان در رابطه با اینکه آیا محصولی در رابطه با کرونا داریم، مشتاق شدم که نظر اطرافیانم را در مورد این موضوع بدانم. به همین منظور با انتشار یک نظرسنجی در صفحه شخصی‌ام، نظر دوستان را در خصوص تولید بازی در مورد کرونا جویا شدم که با استقبال خوبی مواجه شد و همین ‌انگیزه‌ای برای شروع کار و تولید پروژه شد. تمام پروسه توسعه بازی را انفرادی انجام دادم و در ادامه برخی از نفرات شرکت را برای همراه ‌شدن با پروژه و آشنا ‌شدن با چالش‌های فنی آن درگیر کردم. از یک مرحله به بعد، کارگروه فضای مجازی استان آذربایجان غربی هم در راستای حمایت از پروژه به عنوان اسپانسر وارد کار ‌شدند و تولید پروژه روند جدی‌تری به خود گرفت.
این بازی مشابه خارجی ندارد
در زمان شیوع کرونا در چین یک بازی بر اساس آن ساخته شده اما ملک‌محمدی می‌گوید بازی وی ربط و شباهتی به آن ندارد و تا جایی که من اطلاع دارم هیچ بازی مشابهی با این سناریو و گیم‌پلی وجود نداشته و ایده و گیم‌پلی بازی کاملا منحصر به فرد بوده و طراحی انجام‌شده مختص این بازی است. برنامه‌نویسی بازی را در موتور یونیتی انجام دادم و سعی کردم گرافیک و گیم‌پلی بازی فضایی روان و خوشایند برای کاربران داشته باشد. به گفته او، بازی در عین سادگی، پیچیدگی‌های فنی خاص خود را دارد که این موضوع به منحصر به فرد بودن گیم پلی‌بازی نیز کمک کرده است: به عنوان مثال زنجیره تصادفی اتصال انسان‌ها را شبیه‌سازی کردم که در ابتدای بازی انسان‌ها فاصله نزدیک‌تری به هم دارند و در ادامه بازی، فاصله انسان‌ها از هم بیشتر می‌شود. این روند اشاره به افزایش آگاهی مردم از فاصله‌گذاری اجتماعی در کنترل شیوع این بیماری دارد و در جایی که ویروس نتواند راهی برای انتقال از یک شخص به شخص دیگر پیدا کند، نابود می‌شود.
 
چه کسی این بازی را ساخته است؟
کیوان ملک‌محمدی، مدیر و موسس استودیو «گونای» که از کودکی علاقه زیادی به بازی‌سازی و پویانمایی داشته، برنامه‌نویسی برای بازی را از سال ۱۳۸۰ به صورت تفننی شروع و از سال ۱۳۸۸ استودیو «گونای» را به صورت رسمی در شهر ارومیه تاسیس کرد. تاسیس این استودیوی بازی‌سازی در ارومیه، شروع مسیر پیشرفت و موفقیت را از سال ۱۳۹۰ برایش آغاز کرد. تولید بازی «جدل روی ‌سرعت۱»  به عنوان یک بازی موفق در جشنواره‌های بازی داخلی و خارجی و تولید بیش از ۲۵ عنوان بازی در ژانرهای مختلف، بخشی از مسیر طی‌شده او در این سال‌هاست.

*صبح نو

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.